loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 210 جمعه 12 شهریور 1395 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،نگرانی شغلی از دغدغه های روز مره دانشجویان محسوب می شود، اما دانشجویان دانشگاه آزاد علاوه بر این جریان ها با مشکل های دیگری نیز رو به رو هستند؛ افزایش شهریه ها و جهش ناگهانی ظرفیت پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی بخشی از نگرانی های این دانشجویان است که البته  زیانده بودن برخی واحدهای این دانشگاه نیز به آن اضافه می شود.

واحدهای زیان‌ده، تَرکی که شکافش روز‌به‌روز بیشتر می‌شود

وقتی که جیب دانشجویان تکیه گاه دانشگاه می شود!
دانشگاه آزاد اسلامی بودجه ای از سمت دولت دریافت نمی کند و تکیه گاه مالی این دانشگاه بر پایه دریافت شهریه از دانشجو است که همین موضوع باعث برجستگی حساب کتاب های مالی در این دانشگاه شده است.

واحدهایی که نتوانند از پس مخارج جاری برآیند و استادان آن واحدها قادر به پر کردن ساعات موظفی خود نباشند به واحدهای زیانده تغییر نام داده اند، چرا که دانشگاه باید این هزینه ها را جبران کند و شهریه دریافتی کفاف مخارج چنین واحدهایی را نمی دهد.

راهکارهای دانشگاه آزاد برای برون رفت از معضل واحدهای زیان‌ده
رهنمای رود پشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ورود به فعالیت های خارج از شهریه از جمله فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری، فعالیت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های بلا استفاده دانشگاه ها مانند دوره های آموزشی ضمن خدمت کوتاه مدت و توانمند سازی و اجاره محل های اضافی دانشگاه می تواند به واحدهای دانشگاه آزاد جهت خروج از وضعیت زیان ده کمک بسزایی کند.

رهنمای افزود: برنامه های آموزشی دانشگاه آزاد به دلیل تعداد پذیرش دانشجویان که متناسب با ظرفیت های دانشگاه نبوده در حال تغییر است و به همین منظور در نظر داشته رشته های تحصیلی را ممیزی کنیم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ممیزی کردن رشته های تحصیلی در بازه زمانی بلند مدت باعث خواهد شد که دانشگاه آزاد اسلامی یک واحد زیان ده هم نداشته باشد.

وی به درآمدهای خارج از دانشگاه اشاره کرد و افزود: برای سال 95 پیش بینی کرده که درآمدهای خارج از دانشگاه، که به تبع از محل شهریه تأمین نمی شود را به 20 درصد افزایش دهیم و امیدواریم تا سال 1404 این میزان به 40 درصد افزایش یابد.

واحدهای زیان‌ده تعیین تکلیف شوند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مشکلات واحدهای دانشگاهی گفت: یکی از مسائل موجود مازاد نیرو است که باید در کاهش این میزان مازاد در راستای کنترل هزینه ها اقدام کرد، از دیگر مشکلات بحث واحدهای زیان‌ده است که این واحدها موظف‌اند برای حل این مشکل ظرف یک سال آینده تلاش کنند و ما از آنها توضیح می‌خواهیم که چرا این واحدها مانند ترکی هستند که کم‌کم تبدیل به شکاف عمیقی می‌شوند.

وی عنوان کرد: هیئت امنا باید سالی 2 بار گزارش کار ارائه دهد تا ما براساس 63 شاخص به ارزیابی بپردازیم که از جمله این شاخص‌ها می‌توان به ثبت اختراع، هیئت علمی و غیره اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور ادامه داد: افراد انتخابی به‌منظور کمیته نظارت باید افرادی خارج از دانشگاه باشند و تنها دو نفر از خود دانشگاه انتخاب می شوند.

توقف قطار ابهام در ایستگاه سرنوشت دانشجویان!
روند ایجاد واحد های زیان ده در هاله ای از ابهامات به سر می برد و به طور حتمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز همانند سایر دانشگاه های کشور باید واحدی برای بررسی کمیت و کیفیت واحد های درسی داشته تا مورد رصد قرار بگیرند.

با توجه به این که این دانشگاه بودجه دولتی ندارد مسئولان باید در ایجاد این رشته های دانشگاهی دقت نظر بیشتری داشته باشند و امیدوار بود که با بررسی بافت جمعیتی و دانشجویی تعداد این واحد های زیان ده کاهش پیدا کند و به صفر برسد.

گزارش از بهاره درویشی
 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی