loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 264 جمعه 13 فروردین 1395 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خیلی دور نیست؛ 100 سال پیش خواندن و نوشتن برای مردم ایران در حد یک رویا بود؛ رویایی که فقط طبقات عیان و اشراف می توانستند به آن جامه عمل بپوشانند؛ آن روزها اگر کسی خواندن و نوشتن می‌دانست یک سر و گردن از مردم روزگار خود بالاتر بود، اما شرایط طوری رقم خورده بود تا این امکان برای اکثر مردم مهیا نباشد. اما امروزه شرایط فرق کرده و دیگر گذشت آن زمان که فقط عده ای خاص حق تحصیل داشتند و خود را از بقیه بالاتر می دیدند، ماحصل مثبت حق تحصیل یکسان برای همه افراد یک سرزمین، امری است که هر چه می گذرد بیشتر آشکار می شود.

عبوراز بیسوادی و ورود به دنیای با سوادی همچون عبور از مرزی واقعی است برای رسیدن به تفکر، افزایش دانش و بینش و مصونیت در برابر آسیب های اجتماعی. اما آسیب های اجتماعی رابطه ای مستقیم با نا آگاهی و کم آگاهی افراد دارد. پدر و مادری کم آگاه هیچ گاه نمی توانند فرزند خود را در برابر انواع بمب های اطلاعاتی جامعه نوین امروزی واکسینه کنند و سر انجام این ناآگاهی، حضور افرادی با توان برقراری ارتباط اجتماعی ضعیف و با اعتماد به نفس اندک می شود، افرادی که نه تنها کمک کننده اجتماع خود نیستند که حتی مسئولیت حضور خود را نیز بر جامعه تحمیل می کنند.

امروزه نگاه کسانی که در جهان به دنبال رشد، توسعه و اصلاحات هستند، ابتدا به آموزش و پرورش معطوف می شود و استحکام پایه های یادگیری و تعلیم و تربیت را مورد توجه قرار می دهند. دیگر روش سنتی آموزشی پاسخگوی جهانی که به سمت توسعه ی روافزون فناوری اطلاعات می رود، نیست و نیاز به برنامه ریزی های فوری و متهورانه برای سازمان های آموزشی احساس می شود.

فقط 5 درصد کشور بی سوادند
باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بااشاره به رشد 95 درصدی سوادآموزی درسال94 در کشور و درنهایت رسیدن میزان بی سوادی در گروه 10 تا 49 سال به کمتر از 5 درصد تصریح کرد: براساس سرشماری سال90 حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال درکشور خود را بی سواد معرفی کرده اند.از این تعداد بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر هنوز بی سواد هستند و حدود دو میلیون نفر نیز آموزش دیده اند.

وی بیان کرد: مابقی افراد بی سواد کشور به دلیل خروج از گروه سنی 10 تا 49 سال ،فوت ، آموزش ناپذیری و یا مهاجرت به خارج از کشور آموزش دیده نشده اند. کودکان کار و خیابانی و بدسرپرست بی سواد زیر 20 سال ازکمک هزینه تحصیلی یک میلیون ریالی علاوه بر پاداش 1 میلیون و 240هزار ریالی برخوردار می شوند و کتاب و نوشت افزار آنان رایگان است.
وی افزود: معلولان جسمی که به دلیل مشکلات اقتصادی نمی توانند تحصیل کنند به آموزشیاران آنان هزینه رفت وآمد پرداخت شود وعلاوه برآن کمک هزینه تحصیلی نیز به خانواده آنها اعطا می شود.

ریشه بی سوادی از عشایر کنده می شود
ارجمند معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای طرح توسعه سوادآموزی ویژه زنان و دختران بی‌سواد عشایر در کهگیلویه و بویراحمد گفت: این طرح با هدف ایجاد انگیزه، شناسایی استعداد و علاقمندی افراد بی‌سواد به سوادآموزی اجرا می شود و ارائه خدمات آموزشی به زنان و دختران بی‌سواد عشایری از مهم‌ترین اهداف است. ابلاغ اجرای این طرح در تاریخ 26 آبان سال 94 به استان های فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این طرح خدمت به عشایر و ریشه‌کنی بی‌سوادی میان این قشر است، افزود: امیدواریم با اجرای مطلوب این طرح بتوانیم جزو استان‌های برتر ریشه‌کنی بیسوادی در کشور باشیم.

باقرزاده نیز عنوان کرد: تا پایان ساال 94 تعداد 1500زن و دختر عشایری کشور باسواد می شوند.
باسواد شدن سن و قشر نمی شناسد / سوادآموزی ایرانی و غیر ایرانی نمی شناسد
باقرزاده اعلام کرد: 623 هزار نفر اولیای بیسواد دانش‌آموزان در مدارس شناسایی شدند که از این تعداد برخی باسواد وبرخی یا آموزش‌ناپذیر بوده یا فوت شدند و در نهایت 375 هزار نفر باقی ماندند که تاکنون 163 هزار نفر آنان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: 24 هزار نفر اتباع بیگانه در کشور تحت پوشش سوادآموزی هستند که بخشی از هزینه تحصیل آنها را مجامع بین‌المللی و بقیه را دولت جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند.

زیربال و پر تحصیل این کودکان گرفته می شود
باقرزاده اظهار کرد: براساس طرح پوشش تحصیلی کودکان زیر 10 سال که مجوز آن از سوی دولت یازدهم به سازمان نهضت سوادآموزی کشور داده شده و از سال 95 نیز اجرا می شود از دولت اجازه گرفته ایم تا از 25 هزار کودک در معرض آسیب زیر 10 سال که ممکن است به دلایل اقتصادی مدرسه نیایند حمایت کنیم.

وی افزود: در این طرح مقرر شد با همکاری بخش غیردولتی و وزارت کار، کودکان کار، کودکان خیابانی و کودکان بدسرپرست که به‌دلیل عدم پرداخت پول بیمه، لوازم‌التحریر و لباس فرم مدرسه از تحصیل بازمی‌مانند، تحت پوشش قرار گیرند.

برای بی سوادان خط و نشان کشیده می شود
باقرزاده در خصوص اعمال محدودیت های قانونی برای افراد بی سواد از سال 95 اظهار داشت: دولت مصوبه ای را در رابطه با اعمال محدودیت برای افراد بی سواد از ابتدای سال 95 داشت اماتمام مصوبات دولت باید با قوانین کشور تطبیق داده شود.

وی افزود: مجلس از این مصوبه دولت ایراد گرفت چون در قوانین از ابتدا شرط بیسوادی لحاظ نشده بود بنابراین نمی توان هم اکنون آن را اعمال کرد البته معاونت حقوقی ریاست جمهور به این موضوع پاسخ داده است و هم اکنون در حال بررسی است و تازمانی که وضعیت مشخص نشود اعمال این محدودیت ها مشخص نیست.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص محدودیت ها برای افراد بی سواد گفت: اعمال محدودیت برای صدور گواهینامه رانندگی، صدور و تمدید جواز کسب، و دریافت مستمری از کمینته امداد و سازمان بهزیستی از جمله این محدودیت ها است.

فرصت شغلی جدید در راه است
وی در خصوص جذب نیروی انسانی در سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نزدیک به 35 هزار تا 37 هزار فرصت شغلی جدید برای تحصیل کردگان که تمایل دارند با مجموعه سوادآموزی کار کنند، به وجود آمده است. همچنین مصوبه‌ای توسط شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی قرار است به تصویب برسد که افراد بتوانند از بیمه‌ی سلامت رایگان برخوردار شوند.

بی سوادی که فقط به درس و کتاب نیست
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: هر کسی که نتواند یاد بگیرد و آموخته‌های اشتباه خود را دور بریزد و برای یادگیری موضوعات جدید مقاومت کند از جنس بی‌سوادان جدید اطلاق می‌شود.هر قابلیت و توانایی و مهارتی که منجر به زندگی بهتر شود به عنوان سواد اطلاق می‌شود و از آن‌جایی که شئون زندگی بهتر دائما در حال تغییر هستند بنابراین مصادیق سواد هم دائما در حال تغییر می‌باشند.

باقر زاده عنوان کرد: انسان‌هایی که توانایی مواجه درست و علمی با مسائل و مشکلات امروز را ندارند و یا اینکه از امکانات و موهبت های خدا به گونه‌ای استفاده می‌کنند که منافع آیندگان به خطر می‌افتد از مصادیق بی‌سوادی یا همان موج سوم بی‌سوادی است.

بی سواد کمتر با برنامه ای دقیق تر
درپایان رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه نسبت شهری و روستایی، مساوی است و تقریباً 50 درصد افراد تحت پوشش از مناطق شهری و 50 درصد بقیه از مناطق روستایی هستند، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، مشروط به این که ورودی جدیدی به این افراد اضافه نشود، حدود یک میلیون و 350 هزار نفر باقی مانده را نیز به حداقل ممکن برسانیم.

تلاش های نظام آموزشی ایران در رشد و توسعه ی سوادآموزی قابل ستایش است اما اکنون در دنیای سرعت و دانش ، تقاضا برای نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص بیش از پیش احساس می شود و با سرعت زیادی در حال افزایش است. بنابراین رساندن نرخ بی سوادی به کمترین میزان ممکن و تربیت نیروهای تحصیل کرده از مهمترین راهکارهای تسریع کننده در مسیر رشد و تعالی کشور و پاسخگویی به اقتصاد نوین توسعه خواهد بود.

گزارش از محیامعصومی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی