loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 295 یکشنبه 21 تیر 1394 نظرات (0)

مجموعه‌ی تاریخی قلعه‌ی سام در ارتفاعات نزدیک روستای « چم‌بور » از توابع بخش هلیلان بر روی کوهی به همین نام قرار دارد که درختان 500 ساله‌ی چنار زیبایی خاصی به آن داده است.

«علی ‌سالاری‌مهر»، مدیر پایگاه میراث فرهنگی هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، در مورد وجه‌تسمیه‌ی ‌مجموعه‌ی تاریخی قلعه‌ی سام اظهار کرد: مردم بومی از زمان‌های قدیم و آن‌گونه که سینه‌به‌سینه نقل‌شده‌، آن را به « سام نریمان » نسبت می‌دهند درحالی‌که قدمت قلعه سام مربوط به عهد ساسانیان است و در دوران پس از ورود اسلام به ایران نیز استفاده از آن کماکان ادامه داشته است.

وی در مورد کاربرد این قلعه تصریح کرد: به نظر می‌آید با توجه به وجود پل باستانی «کر و دت» بر روی رودخانه سیمره‌، این قلعه به‌منظور حفظ ارتباط تجاری‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌، حکومتی و نظامی بین منطقه غرب و جنوب - غرب ایران قدیم بنا شده شده باشد تا به‌نوعی نظارت بر پل انجام گیرد و در صورت هرگونه حمله‌ی احتمالی و تصرف پل و عبور لشکریان دشمن از آن‌، قلعه بر روی ارتفاعات اشراف کاملی داشته باشد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی هلیلان از این قلعه به‌عنوان یک پادگان استراتژیک نظامی در زمان خود نام برد و تصریح کرد: مجموعه‌ی قلعه سام شامل « قلعه » در مرکز آن‌که بر روی صخره‌ای بلند و نفوذناپذیر بناشده و دارای دیوارهای بلند و برج و بارو بوده و آثار و بقایای دیوارهای ضخیم و بلند آن و به‌ویژه دیوار شمالی کنگره اصلی بر روی صخره باقی‌مانده و اتاقک‌هایی برای استقرار و استراحت سربازان و نگهبانان است که بخش‌هایی از آن‌ها هنوز هم وجود دارند .

وی گفت: در کنار قلعه درختان کهن‌سال چنار با قدمتی حدود 500 سال قرار دارند.

به گزارش ایسنا، در پای قلعه و نزدیک چنارها چشمه‌ای زلال و همیشه جاری وجود دارد که حتی در تابستان نیز ارتفاعات چم بور و قلعه سام را به تفریحگاهی جذاب و دل‌انگیز تبدیل می‌کند.

 

برچسب ها ایران ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی