loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 393 یکشنبه 21 تیر 1394 نظرات (0)

مدیر مجموعه‌ی غار کتله‌‏خور گفت: با کاوش‎های انجام‌شده عمر غار کتله‎خور 30 میلیون سال برآورد شده و متعلق به دوره سوم زمین‎شناسی است.

«مجید یوزباشی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، اظهار کرد: تعداد طبقات شناسایی ‌شده غار کتله‏‌خور تاکنون پنج طبقه است که به‌صورت منفی رو به پائین می‌رود و نزدیک به 22 کیلومتر از مسیرهای مختلف شناسایی‌ شده است که در حدود 1250 متر از حوزه‌ی غار آماده بازدید است، به‌طوری‌که بازدیدکنندگان در مسیر رفت ‌و برگشت 2.5 کیلومتر از طبقه اول را طی می‎کنند.

وی بابیان اینکه بقیه طبقات غار فعلاً آماده بازدید نیست، گفت: در طبقه دوم و سوم این غار اسکلت چند حیوان شناسایی‌شده که تقریباً اندازه روباه از تیره سگ‌سانان بوده و پاهای جلوی آن‌ها از پاهای عقب کوتاه‌تر است، از این‌رو به نظر می‎رسد عمر طولانی داشته باشند.

یوزباشی تصریح کرد: با توجه به اینکه این طبقات نیازمند حفاظت بوده و هزینه بسیار زیادی برای آماده‌سازی این مسیر مورد نیاز است یک فیلم سه‌بعدی از قسمت‌های پائین غار آماده ‌شده که به مدت 16 دقیقه‌ای در سینمای سه‌بعدی غار برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شود.

مدیر مجموعه‌ی غار کتله‎‎خور خاطرنشان کرد: با توجه به آب راه‎هایی که در غار وجود داشته و رو به پایین جاری هستند پیش‎بینی می‌شود طبقات دیگری نیز در غار وجود داشته باشد که به شناسایی و اکتشاف نیاز دارد.

یوزباشی با اشاره به تنوع قندیل‎های این غار، خاطرنشان کرد: این غار متعلق به دوره‌ی سوم زمین‏‌شناسی«سنوزوئیک» بوده و بر روی آهک‎های سازند قم واقع‌ شده است که در سقف لایه پنجم این غار قندیل‎هایی به چشم می‎خورد که پس از مطالعه مشخص شد یک نوع از خرچنگ در بستر این غار و در چند میلیون سال پیش که این لایه پرآب بوده زندگی می‎کردند که این قندیل‎ها در واقع لانه آن خرچنگ‎ها هستند.

به گزارش ایسنا، غار کتله‎خور در گرماب شهرستان خدابنده واقع ‌شده و فاصله آن تا زنجان 165 کیلومتر است.

 

برچسب ها ایران , غار ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی