درحال بارگذاری ....
به انجمن تخصصی آلم خوش آمدید.شما در این انجمن میتوانید پاسخ سوالات خود را بیابید...!! وارد یا عضو شوید
پنل کاربری
نام کاربري :

پسورد :

عضويت | فراموشي رمز عبور
تاپیک های مهم و کاربردی انجمن
ADS
ارسال پاسخ جدید
mohamad
آفلاین

ارسال‌ها :438
عضويت: 30 /5 /1394
محل زندگي:ایران
سن:19
تشکرها :17
تشکر شده :176
درآمد مهندسی عمران




بازار کار گسترده، از ساخت راه و جاده تا ...مهندس عمران می تواند در پروژه های ساخت جاده ها، ساختمان ها، فرودگاه ها، تونل ها، سدها، پل ها و سیستم های آب و فاضلاب در بخش دولتی و خصوصی مشغول کار شود. در صورت داشتن مدارک عالی، مهندسی عمران می تواند در دانشگاه ها و یا مراکز علمی و پژوهشی کار کند.


پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی ساختمان، یعنی پیشرفت

مهندس عمران (در پروژه های ساخت و ساز) برای اینکه بتواند کار نظارت بر ساختمان را انجام دهد، باید از سوی نظام مهندسی ساختمان پروانه اشتغال به کار دریافت کند. در واقع باید صلاحیت نظارت و طراحی او از سوی مراجع ذیصلاح تایید شود. بسیاری از مراجع مانند شهرداری ها و مراکز صدور پروانه ساختمان، برای صدور پروانه ساخت و یا مجوزهای دیگر، نقشه هایی را می پذیرند که توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال تهیه شده باشد و برای کنترل و نظارت نیز باید از این افراد استفاده شود




بازار کار عمران، بهتر از بسیاری از مشاغل ولی ...

در ایران آمار دقیقی از میزان اشتغال مهندسان عمران در دسترس نمی باشد ولی طبق مصاحبه های انجام شده با شاغلین این حوزه و اخبار و تحلیل های موجود بازار کار مهندسین عمران به نسبت سایر مشاغل شرایط بهتری دارد و به تناسب میزان بودجه عمرانی دولت تغییر می کند.


البته موضوع قابل توجه در مورد وضعیت اشتغال و استخدام فارغ التحصیلان مهندسی عمران همچون سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی، عدم تناسب تقاضای بازار کار با تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشد. موضوعی که در چند سال اخیر اغلب دانش آموختگان از آن رنج می برند و در بسیاری از مواقع مجبور می شوند در حوزه ای خارج از تخصص خود اقدام به کار نمایند.

بنابراین وضعیت اشتغال مهندسی عمران در ایران همراه تابعی از قوانین و مقررات دولتی و همچنین بودجه عمرانی دولت در هر سال می باشد و از آنجا که بخش خصوصی نیز تابع قوانین و بودجه دولتی رشد و افول می کند، هر گونه تغییر در آن باعث افزایش و یا کاهش تقاضای نیروی کار در بازار نیروی انسانی خواهد شد.


استخدام مهندس عمران در سایر کشورها

وضعیت استخدام شغل مهندسی عمران در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندس عمران بین سال های 2010 تا 2020، رشد 19 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا - میزان استخدام مهندس عمران در سال 2011، 47.9 درصد و در پنج سال گذشته نیز در مقایسه با درصد رشد استخدام همه مشاغل (10.2 درصد)، 26.4 درصد رشد داشته است. در سال های آتی رشد بسیار زیادی برای آن پیش بینی شده است.


حقوق مهندس عمران در سازمان های دولتیدر بخش دولتی میزان حقوق و دستمزد مهندس عمران بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می شود. جزئیات این قانون را از طریق پیوست شماره 1 دانلود کنید



حقوق مهندس عمران در شرکت های خصوصی

در بخش خصوصی نیز درآمدها متفاوت است. شرکت های خصوصی بر اساس سیاست ها و شرایط خود، میزان حقوق و مزایای کارکنان خود را تعیین می کنند. البته باید به این توجه داشت که شرکت های خصوصی برای توانمندی و مهارت مهندس عمران بهای زیادی قایل بوده و اینها عوامل مهمی در تعیین میزان حقوق افراد می باشند.


درآمد نامحدود برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار

آن دسته از مهندسینی که به طور مستقل کار کرده و برای خود شرکتی راه اندازی کنند، در صورت داشتن تخصص کافی در ارائه با کیفیت ترین کار، درآمدهای بسیار خوبی می توانند کسب کنند.


آخرین خبرها از حقوق مهندسین عمران

[font=tahoma]در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال 1392 توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس عمران در سمت های مختلف شغلی و در رده های مختلف سازمانی (کارشناس، سرپرست و مدیر) استخراج شده است.

برخی از سمت هایی که در این پژوهش در نظر گرفته شده اند شامل مهندس عمران، کارشناس ساختمان، کارشناس سازه، مهندس ناظر، سرپرست کارگاه، مهندس نقشه بردار، ناظر مقیم، مدیر فنی، مدیر کارگاه و ... می باشند که یک مهندس عمران می تواند در هر یک از آنها استخدام شده و فعالیت نماید.

برای مهندس عمران در هر سمت و در هر رده سازمانی حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. به عنوان مثال مهندسان عمرانی که در سمت مهندس ناظر در رده مدیر کار می کنند، در اواخر سال 1392، حداقل درآمد 1500000 تومان، حداکثر درآمد 5000000 تومان و متوسط درآمد ماهیانه 2500000 تومان را داشته اند.






همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر و مهم در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله مهندس عمران می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد مهندس عمران از نظر سابقه کاری در رده های مختلف سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق مهندس عمران نیز افزایش یافته است.



توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.


درآمد مهندس عمران در سایر کشورها

متوسط درآمد شغل مهندسی عمران در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :
آمریکا - متوسط درآمد سالیانه مهندس عمران 77.560 دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان83.340 دلار و برای همه مشاغل33.840 دلار) در سال2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 78.150 دلار بوده است.

استرالیا - متوسط درآمد سالانه مهندس عمران 76.680 دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط در آمد سالانه مهندس عمران تازه کار بین 25.500 تا 37.500 دلار، مهندس عمران با تجربه بین 37.500 تا 60.000 دلار و مهندسان ارشد 90.000 تا 150.000 دلار می باشد.





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.