loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 197 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست صبح امروز در اولین نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها در حوزه مدیریت سبز در سالن الغدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به منطبق بودن ثمرات کشور با اهداف والای آن اظهار داشت: یکی از مسائل مهم برای دولت توسعه پایدار است و اینکه ما چقدر توانسته‌ایم این توسعه را با محیط زیست همسان کنیم و این مسئله همواره با عنوان یک ملاک و معیار تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: آلودگی محیط زیست و مسائل اقتصادی و اجتماعی از جمله مسائلی است که زندگی امروزه شهر نشینی با آن روبرو است و توسعه مدیریت پایدار با برنامه‌ریزی خوب می‌تواند بر همه مسائل چیره شود و مدیریت سبز به نوعی از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: بعد از سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست، سازمان محیط زیست در راستای اجرای فرمایشات رهبری اقدامات مهمی برای انجام مدیریت سبز و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک انجام داده است بطوریکه این دولت به نام دولت محیط زیست نامگذاری شده است و این مسئله را شخص رئیس جمهور بارها در هیات دولت بر روی آن تاکید ویژه‌ای داشته است.

ابتکار ادامه داد: علی رغم همه مشکلات اقتصادی که گریبانگیر دولت یازدهم شده است اما توجه ویژه‌ای بر محیط زیست شده است و در این زمینه اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات موفق در حوزه مدیریت سبز و مسئله استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک اشتغال جوانان است و دولت مانند برجام که دستاورد بزرگی برای کشور است، یک نگاه ویژه‌ای به محیط زیست دارد که به نظر من اجرای موفق مدیریت سبز و طرح‌های محیط زیستی حاصل همگرایی و نگاه بلند دولت به این مسئله است.

ابتکار تأکید کرد: بهره‌گیری دستگاه‌های اجرایی در موضوع مدیریت سبز و دولت سبز برای اولین بار در دولت هفتم و در برنامه سوم لحاظ شده بود که این طرح در غالب برنامه چهارم به طور رسمی وجهه قانونی به خود گرفت و اجرای آن به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با حمایت سازمان برنامه‌ و بودجه در دولت یازدهم مسئله مدیریت سبز به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی دولت در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی و امتیاز مربوطه به بودجه هر سازمان می‌باشد که آیین نامه اجرایی مدیریت سبز برای همه دستگاه‌های اجرایی کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری همکاری خوبی در زمینه اجرای طرح مدیریت سبز و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر دارد افزود: آیین‌نامه اجرای مدیریت سبز برای تمام دستگاه‌های شهرداری ابلاغ شده و امروزه خوشبختانه این حرکت در دانشگاه‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

ابتکار تصریح کرد: بحث مدیریت سبز در غالب شرکت‌های دانش بنیان به وسیله دانشجویان صورت می‌گیرد و این طرح‌ها باید به صورت مشارکتی، علمی و خلاقانه باشد و دانشجویان به مقوله خلاقیت و نوآوری در مدیریت سبز تکیه ویژه‌ای باید بکنند.

وی ادامه داد: فعالان مدیریت سبز باید با بکارگیری روش‌های نوآورانه بهره‌وری کارها را افزایش دهند بطوریکه چنین طرحی در کشور استرالیا به اجرا گذاشته شد و نتیجه آن صرفه جویی 20 درصدی در هزینه‌های جاری آن کشور بود.

وی ادامه داد: اجرای روش مدیریت سبز کاربردی، علمی و با اهداف برد-برد است و این مقوله می‌تواند اشتغالزا باشد.

ابتکار یادآور شد: ما در کشور با 3 مشکل آلودگی محیط زیست، تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف نادرست و هدررفت انرژی‌ مواجهیم.

وی ادامه داد: اجرای طرح مدیریت سبز در دانشگاه‌های تربیت مدرس و شریف شروع شده و در هفته محیط زیست دانشگاه‌های زیادی در جهت اجرای طرح‌های مختلف حوزه مدیریت سبز شرکت داشتند که این نشان دهنده میزان استقبال بالای آنها به موضوع مدیریت سبز است.

وی ادامه داد: با دانشگاه آزاد در زمینه مدیریت سبز توافقات خوبی صورت گرفته و رتبه‌بندی سبز را به وسیله سازمان محیط زیست برای دانشگاه‌های کشور با هدف توسعه پایدار SEG انجام می‌شود تا مدیریت توسعه پایدار بر اهداف هفده گانه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و حوزه‌های مرتبط با محیط زیست اجرایی شود.

وی با بیان اینکه: متاسفانه ارزش‌گذاری دستگاهها بر اساس عملکرد سبزشان متوقف شده، افزود: دولت امتیاز مدیریت سبز را مصوب کرده و من امیدوارم این شاخص زودتر انجام شود زیرا دانشجویان زیادی به مسئله مدیریت سبز و محیط زیست علاقمندند.

وی گفت: منشور حقوق شهروندی که به وسیله رئیس جمهور ابلاغ شده است شامل کیفیت هوای سالم، سبک زندگی، محیط زیستی پاک دارد و دانشگاه‌ها همگام با دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه اجرای مدیریت سبز و اصلاح شیوه زندگی به ما کمک کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی