loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 349 شنبه 03 مرداد 1394 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کبد چرب مشکلی است که با فرا گرفتن چربی بیش از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد رخ می‌دهد.

این بیماری خود به چند دسته تقسیم می‌گردد که در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی، زخم و در نهایت نارسایی کبدی می‌گردد.

متاسفانه کبد چرب علائم خاصی ندارد اما با رعایت نکردن و پیشرفت آن در کبد باعث سوء هاضمه شده و فرد را به کام مرگ می کشد.

گفتنی است که تغذیه نامناسب خانواده ها، رنگ، طعم و شکل ظاهری فست فودها سبب شده است تا مصرف غذاهای سنتی به طور کامل به فراموشی سپرده شده و ارزش غذایی خوراک افراد به شدت کاهش یابد.

باید گفت که افراد در سنین پایین به مصرف اینگونه غذاها رغبت بیشتری داشته و بیشتر از سایر افراد به کبد چرب دچار می شوند.

برای آنکه بیشتر با این بیماری‌ آشنا شوید گفتگو با متخصصان گوارش را از دست ندهید.

پرخورها به فکر باشند

سید میرزایی فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه بیماری کبد چرب با وزن بیمار ارتباط مستقیمی داشته و سلامت آنها را تهدید می کند.

چرا که تجمع چربی در بافت های کبد باعث می‌شود تا در روند تجزیه  چربی توسط این اندام اختلال ایجاد شود.

برای درمان چی بخوریم؟

موید علویان، متخصص گوارش و کبد عنوان کرد: تغییر شیوه تغذیه و مصرف غذاهای آماده من جمله سوسیس، کالباس و پیتزا به دلیل دارا بودن چربی و افزودنی بالا زمینه ابتلا به کبد چرب را فراهم می کنند. لذا توصیه می شود که افراد استفاده از این خوراکی ها را تا حد امکان پایین آورده و مصرف سبزیجات و میوه های تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

وی ادامه داد: همچنین مصرف ماهی و غذاهای دریایی، آب لیمو و عرقیجات گیاهی مانند کاسنی و خار مریم، استفاده از غذاهای سنتی و خانگی و جایگزینی لبنیات کم چرب به جای نوع چرب آن راه‌هایی هستند که افراد را تا حد زیادی از عواقب جبران‌ ناپذیر کبد چرب حفظ می کنند.

راه تشخیص چیست؟ علویان بیان کرد: کبد چرب با غربالگری سونوگرافی و انجام تست‌های کبدی قابل تشخیص می باشد. برخی مواقع ممکن است  به دلیل شدت بیماری نیاز به نمونه برداری از کبد بیمار باشد.

وی افزود: برای پیشگیری از تجمع چربی‌ها در کبد بهتر است افراد انجام فعالیت های ورزشی را در برنامه روزمره خود بگنجانند و همچنین باید با پرهیز از مصرف  مواد چرب ، مواد نشاسته‌ای و به حداقل رساندن استفاده از قند و شکر در بهبودی این بیماری گام بردارند.

بی توجهی به این بیماری چه عواقبی دارد؟ موید علویان، با بیان این مطلب افزود : کبد چرب درمان پذیر است و معمولا نشانه و علامتی نداشته و منجر به آسیب همیشگی و برگشت نا پذیر نمی‌شود اما در شدید ترین حالت کبد چرب، فرد دچار نارسایی کبدی می‌شود. تغییر رفتارهای زندگی افراد از تحرک بیشتر به تحرک کمتر، ماشینی شدن و پیر شدن جامعه باعث شیوع بیشتر بیماری‌های متابولیک، فشار خون، بیماری‌های دیابت، بیماری‌های قلبی و کبد چرب شده است.

 

برچسب ها رمضان , کبد ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی