loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 510 سه شنبه 16 تیر 1394 نظرات (0)

مهم نیست لپ تاپ دارید یا تلفن همراه یا تبلت، همه این ها می توانند به اینرنت های عمومی رایگان متصل شوند و این یعنی خطر ریزش اطلاعات!

برای اتصال به چنین شبکه های نا امنی می بایست از پیش برای آن آماده بود. در زیر به راهکار هایی برای مقابله با هایجکینگ و سرقت اطلاعات می پردازیم.

کاربران ویندوز

اگر کاربر ویندوز هستید باید تبادل فایل (File Sharing) را موقتا غیر فعال نمایید. بدین منظور:

Control Panel>Network and Sharing Center>Change Advanced Sharing Setting را باز نمایید. سپس در زیر بخش Public، تبادل فایل را غیر فعال نمایید.

https://rozup.ir/view/392500/5197196299.jpg

همچنین بهتر است دیوار آتشین (FireWall) رایانه را نیز فعال نمایید. برای دسترسی به این دیوار محافظتی به Control Panel>Windows Firewall مراجعه نمایید.

کاربران مک

در سیستم عامل مک، System Prefrences را باز کنید و Sharing icon را کلیک نمایید. سپس تیک File Sharing را بردارید. درست در کنار بخش File Sharing، گزینه هایی برای غیر فعال کردن اشتراک گزاری و پوشه اصلی اشتراک گزاری وجود دارد.

همچنین با رفتن به تنظیمات سیستم (System Preferences) می‌توانید فایر وال را از Security & Privacy با کلیک بر روی تب Firewall فعال نمایید.در سیستم عامل مک، System Prefrences را باز کنید و Sharing icon را کلیک نمایید. سپس تیک File Sharing را بردارید. درست در کنار بخش File Sharing، گزینه هایی برای غیر فعال کردن اشتراک گزاری و پوشه اصلی اشتراک گزاری وجود دارد.

همچنین با رفتن به تنظیمات سیستم (System Preferences) می‌توانید فایر وال را از Security & Privacy با کلیک بر روی تب Firewall فعال نمایید.

استفاده از VPN

ایجاد کردن یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ امنیت اطلاعات شماست. یک اکانت وی پی ان، ترافیک مبادله ای میان دستگاه شما و سرور را رمز گزاری می‌کند و این، یک پله کار را برای هکر سخت تر می کند.

وی پی آن‌ها با وجود اینکه در کشور ما برای دور زدن فیلترینگ استفاده می شود، اما در اصل باید برای حفاظت اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند. برای حفظ اطلاعات از طریق وی پی ان می‌توانید در اینترنت یک چرخی بزنید.

پروتکل HTTPS

امنیت های HTTPS چند سالی است که در میان سایت‌های مهم ما نیز جای خود را باز کرده اند؛ به این‌گونه که با نمایان شدن یک قفل امنیتی (معمولاً سبز زنگ) این اطمینان به شما داده می‌شود که تمامی اطلاعات توسط سایت، ایمن می‌گردد و هیچ گونه جایی برای از دست رفتن اطلاعات باقی نمی گزارد. البته باید توجه داشته باشید که دقیقاً از همین طریق امکان کلاهبرداری های متعدد نیز وجود دارد بنابراین باید به سایت موردنظر اطمینان کامل داشته باشید.

به روز بودن اپلیکیشن ها و نرم افزار ها

به روز بودن برنامه‌ها احتمال از دست رفتن اطلاعات را کاهش می‌دهد؛ در هر نسخه باگ های پیشین (مشکلات و درز های امنیتی) رفع می‌شود بنابراین دست سارقین از حساب شما کوتاه خواهد شد.

البته باید توجه داشته باشید همین بروزرسانی نیز باید از طریق یک اینترنت قابل اطمینان صورت پذیرد. بسیاری از اوقات، برخی برنامه ها، برنامه‌های دیگر را پیشنهاد می‌کنند که کاربر با توجه به نیازش آن را دانلود می‌کند و بلافاصله دچار نرم‌افزار های مخرب (Malware) می‌شود که ممکن است به حذف یا درز کامل اطلاعات بیانجامد.

همچنین اگر کاربر تلفن همراه هستید، مطمئن نباشید که تمامی برنامه هایتان از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند یا صد در صد ایمن هستند، بنابراین باید راجع به توسعه‌دهنده و محل دریافت برنامه‌ها اطلاعات کافی داشته باشید

فعال سازی اعتبار سنجی دو عاملی

همانطور که می‌دانید اعتبارسنجی (یا authentication) به معنای درخواست اطلاعات ورودی از کاربر می باشد. در برخی از برنامه‌ها این امکان وجود دارد که این درخواست به دو گونه متفاوت انجام پذیرد که برای ورود مکمل هم هستند؛ مثلاً برنامه‌هایی نظیر یاهو، جیمیل، فیسبوک و … علاوه بر درخواست نام کاربری و گذرواژه، می‌توانند رمز دوم خود را، رمز دریافتی از تلفن همراه (در هر بار) بخواهند یا پاسخ به یک پرسش یا … که اگر فرصتی بود راجع به هر کدام یک مطلب خواهیم نوشت. اما به طور کلی این تنظیمات از حساب کاربری تان قابل دسترس خواهند بود.

پیشنهاد ما برای ایمنی بیشتر، متفاوت انتخاب کردن گذرواژه هاست.

حذف شبکه

اکنون پس از استفاده از سرویس و خارج شدن از تمامی سرویس هایی که در حال استفاده بودید، به تنظیمات وای فای خود بروید و با کلیک / لمس کردن شبکه، آن را حذف (Forget the network) کنید. با این کار، رایانه یا تلفن همراهتان مجدداً به شبکه وصل نخواهد شد.

در ویندور به کنترل پنل>Network and Sharing Center بروید و با کلیک بر روی نام شبکه و Wireless Properties، تیک گزینه ی Connect automatically when this newtork is in range را بردارید.

 https://rozup.ir/view/392501/5181457301.jpg

در مک، می‌توانید به تنظیمات سیستمی بروید سپس Network را انتخاب کنید و زیر بخش Wi-Fi و سپس در بخش Advanced،

remember networks this computer has jonined را غیر فعال کنید. همچنین می توانید با انتخاب نام شبکه و کلیک کردن بر روی خط تیره، هر کدام را به صورت جداگانه حذف نمایید.

در اندروید نیز کافی است به تنظیمات وای فای خود بروید و با لمس کردن، Forget Network را لمس کنید. iOS نیز گزینه مشابهی دارد، ابتدا کافی است به Wi-Fi networks بروید، بر روی آیکن i تپ (لمس) کرده و Forget This Network را انتخاب نمایید.

برای حفاظت بیشتر می‌توانید Ask To Join Networks را در منوی Wi-Fi networks فعال نمایید تا برای برقراری هر ارتباط (مجدد) از شما درخواست شود.

در آخر، توصیه می‌شود از اتصال به هر اینترنت وای فای رایگان اکیدا اجتناب نمایید و حتی الامکان از اینترنت های Cellular (همراه مانند ۳G و ۴G) استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی