loading...
گروه آموزشی آلم | کنکور
آلم بازدید : 486 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

معرفي سبك‌هاي نقاشي (قسمت بيست و نهم)

(سبك مینیاتور ایرانی 2)

روش‌های مختلف طراحی مینیاتور

شیوه‌های نقاشی در ایران بسیار متنوع است. هر یک از استادان معروف، تغییراتی در روش و شیوه‌هایی که قبل از خود متداول بوده، وارد نموده‌اند. این روش‌ها را در طراحی می‌توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد:

۱  - طراحی رنگی: در این طرح‌ها، در بعضی قسمت‌ها رنگ به کار رفته است. در این شیوه، از رنگ طلایی حتماً استفاده شده است. زمینه طرح به حال خود باقی می‌ماند. قسمت‌های مختصری که رنگی است از رنگ‌های جسمی و روحی همراه با هم استفاده شده، ولی اکثراً کار با خطوط قلم‌مو طراحی شده است.

۲ - طراحی سفید قلم: طرح‌هایی که با قلم‌مو و رنگ سفید، روی کاغذ یا صفحه تیره‌ رنگ کار شده باشد، طراحی سفید قلم نامید می‌شود، در ابتدا این روش بیشتر برای تزئین و طراحی روی جلدهای روغنی که اکثراً سطح آن مشکی بود، استفاده می‌شد. علاوه بر رنگ سفید، گاهی هم مختصر رنگ طلایی و یا رنگ‌های روشن دیگر، در این گونه طراحی‌ها استفاده می‌شود. شیوه نقاشی مکتب مانی در پیدایش مکاتب نقاشی ایران بدون تأثیر نبوده است. گروه‌های زیادی از پیروان مانی به سوی سرزمین‌های شرقی و شمال خاوری ایران روی آوردند و به زودی در آن نقاط آیین خود را گسترش دادند. این آمدن و تأثیر گذاردن از نظر مطالعه تاریخچه مینیاتور اهمیت بسزایی دارد.

درباره استاد فرشچیان

«محمود فرشچیان» از چهره‌های برجسته هنر مینیاتور است. وی در سال ۱۳۰۸ شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش حاج غلامرضا فرشچیان از تجار فرش بود و در کار هنر قالی بافی دست داشت. این زمینه مساعد برای پرورش ذوق و شوق او در راه آشنایی با هنر مؤثر افتاد. از سال‌های پیش از مدرسه از روی نقش‌های قالی طرح می‌زد. تا به تدریج دستش در کار نقش‌پردازی روان شد. فرشچیان در طی تحصیلات مقدماتی در محضر استاد میرزا آقا امامی هنرمند چیره‌دست و پرآوازه اصفهانی به آموختن نقاشی پرداخت. او از فعالیت هنری خود احساس رضایت و شادمانی داشت. سال ۱۳۲۹ فرشچیان به کسب دیپلم عالی نائل آمد.

https://rozup.ir/up/alm/001-Documents_site/002-panel_up/introduced-the-miniature-style1.jpg

 

بدون تردید وی در طراحی و شناخت و به کارگیری رنگ‌ها فوق‌العاده قدرتمند و قوی است. این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم‌گیری است که از وی هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است. از نظر محتوا و مضمون، آثار استاد با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای دینی و مذهبی ساخته و پرداخته شده‌اند. سخن آخر اینکه امروز استاد فرشچیان از پس نزدیک به پنجاه سال کسب هنر و مهارت در کار نقاشی و خلق نقش‌های دلنشین و چشم‌نواز، هنرمندی است که به جرئت می‌توان او را صاحب سبک جدیدی در نقاشی ایرانی (مینیاتور) دانست.

 

https://rozup.ir/up/alm/001-Documents_site/002-panel_up/ef0h3of1.jpg

 

استاد فرشچیان

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آموزش عربی کنکور
https://goo.gl/s7bXBU
بانک تست کانون
http://www.shop.g-alm.ir/20
سیولیکا
https://www.civilica.com/
بانک تست دهم
http://www.shop.g-alm.ir/20
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی