درحال بارگذاری ....
به انجمن تخصصی آلم خوش آمدید.شما در این انجمن میتوانید پاسخ سوالات خود را بیابید...!! وارد یا عضو شوید
پنل کاربری
نام کاربري :

پسورد :

عضويت | فراموشي رمز عبور
تاپیک های مهم و کاربردی انجمن
ADS
ارسال پاسخ جدید
alisoleimany
آفلاین


ارسال‌ها :1874
عضويت: 9 /5 /1392
محل زندگي:الیگودرز
تعداد اخطار :7
تشکرها :106
تشکر شده :1147
پاسخ 146 :
سوالات خود را بپرسید ( سلیمانی )

سلام. به نظر بنده کیفیت بهتر از کمیت هست و ساعت بندی نباید خیلی افراطی بشه. اما در کل 54 ساعت عالیه اگه واقعا اجرابشه .

*****

1 ) اگر مبحثی رو مطالعه و خوب یادش نگرفتی بنویس و بخونش چون نوشتن عاملی برای یادگیری هست و خیلی به فهم دروس کمکت میکنه البته نه اینکه پاشی همه ی درس ها رو از به بسم الله شروع کنی به خلاصه نویسی

2 ) یه کتاب خلاصه شده بگیر و تمامی مطالب مهمی که ارزش سوال رو داره از دید خودت داخل اون کتاب بنویس و نکات کتابهای کمک آموزشی رو هم داخل این کتاب جمع آوری کن . البته توجه کن که این نکات در کتاب خلاصه شده نباشه . برای مرور از روی این کتاب استفاده کن


تشکر شده تشکر شده:
1 کاربر از alisoleimany به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:saeed1k94 -

saeed1k94
آفلاین


ارسال‌ها :2295
عضويت: 3 /6 /1392
محل زندگي:کتاب زیست شناسی
سن:17
شناسه ياهو:
تشکرها :358
تشکر شده :400
پاسخ 147 :
سوالات خود را بپرسید ( سلیمانی )

ممنون قای سلیمانی

فقط منظورتون از کتاب خلاصه شده رو نفهمیدم

مگه اینطور کتاب ها هم گیر میاد؟

alisoleimany
آفلاین


ارسال‌ها :1874
عضويت: 9 /5 /1392
محل زندگي:الیگودرز
تعداد اخطار :7
تشکرها :106
تشکر شده :1147

تشکر شده تشکر شده:
1 کاربر از alisoleimany به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:saeed1k94 -

saeed1k94
آفلاین


ارسال‌ها :2295
عضويت: 3 /6 /1392
محل زندگي:کتاب زیست شناسی
سن:17
شناسه ياهو:
تشکرها :358
تشکر شده :400
پاسخ 149 :
سوالات خود را بپرسید ( سلیمانی )

تشکر

ولی از کجا گیر بیارم ؟

منظورتون کتابای موسسات مختلف هس که درس نامه داره یا کتاب خاصی هس که مخصوصا خلاصه نویسی شدس؟؟؟؟

alisoleimany
آفلاین


ارسال‌ها :1874
عضويت: 9 /5 /1392
محل زندگي:الیگودرز
تعداد اخطار :7
تشکرها :106
تشکر شده :1147
saeed1k94
آفلاین


ارسال‌ها :2295
عضويت: 3 /6 /1392
محل زندگي:کتاب زیست شناسی
سن:17
شناسه ياهو:
تشکرها :358
تشکر شده :400
پاسخ 151 :
سوالات خود را بپرسید ( سلیمانی )

آها.

پس کتاب خلاصه هم هس

من فک کردم درس نامه منظورتونه

چ جالب

نمی دونسم اینطور کتاب هایی هم هس

من و بگو چقد خلاصه نویسی کردمتصویر: /weblog/file/forum/smiles/33.gif

elahe
آفلاین


ارسال‌ها :650
عضويت: 25 /6 /1392
محل زندگي:کرج
سن:19
تشکرها :220
تشکر شده :251
پاسخ 152 :
سوالات خود را بپرسید ( سلیمانی )

نقل قول از saeed1k94

آها.

پس کتاب خلاصه هم هس

من فک کردم درس نامه منظورتونه

چ جالب

نمی دونسم اینطور کتاب هایی هم هس

من و بگو چقد خلاصه نویسی کردم

خلاصصه نویسی و ول نکنی، هیچ چیز ب اندازه خلاصه های خودت ب دردت نخواهد خورد.

..تو شاید تأخیر کنی ولی زمان هرگز..
saeed1k94
آفلاین


ارسال‌ها :2295
عضويت: 3 /6 /1392
محل زندگي:کتاب زیست شناسی
سن:17
شناسه ياهو:
تشکرها :358
تشکر شده :400
پاسخ 154 :
سوالات خود را بپرسید ( سلیمانی )

نقل قول از alisoleimany

گفتم قبلا چیکار کنی

آره.می دونم

من خودمم الآن دارم 3 تا جزوه تو هر درس تالیف می کنم

نکات توپ

سوالات مهم

ابهامات

دیرو فصل میوز رو تموم کردم

راسی آقای سلیمانی یه سوال درسی

مگه ما نمی گیم الل همو ژن ه؟؟؟؟؟؟؟؟

پس چرا تو کتاب گفته الل ژن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ژن ژن که معنی نمیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بعد یه سوال دیه

این جمله درسته به نظرتون

گامت قدرت تقسیم شدن ندارد

alisoleimany
آفلاین


ارسال‌ها :1874
عضويت: 9 /5 /1392
محل زندگي:الیگودرز
تعداد اخطار :7
تشکرها :106
تشکر شده :1147
پاسخ 155 :
سوالات خود را بپرسید ( سلیمانی )

نه متن زیر رو بخون

  • آلل: انواع جایگزین اطلاعات ژنتیکی در یک جایگاه ژنی خاص یا به عبارت دیگر دو شکل مختلف یک ژن را آلل گویند.
  • آلل نوع وحشی (wild-type allele): در مورد بسیاری از ژنها ، نگارش منفرد رایجی در اکثر افراد وجود دارد که متخصصان ژنتیک آن را آلل نوع وحشی یا آلل طبیعی می‌نامند.
  • آلل جهش یافته: نگارشهای دیگر ژن به غیر از آلل نوع وحشی که بواسطه جهش با آلل نوع طبیعی تفاوت دارند.
  • چند شکلی جایگاه ژنی: اگر در جمعیت حداقل دو آلل نسبتا رایج در یک جایگاه ژنی موجود باشند، گفته می‌شود که این جایگاه ژنی ، حالت چند شکلی را نشان می‌دهد.
  • ژنوتیپ (Genotype): ژنوتیپ یک فرد مجموعه آلل‌هایی است که ساختار ژنتیکی او را مجموعا در تمام جایگاههای ژنی بطور معمولتر در یک جایگاه ژنی تشکیل می‌دهند.
  • فنوتیپ (Phenotype): فنوتیپ بروز قابل مشاهده یک ژنوتیپ به عنوان صفتی ظاهری ، بالینی با بیوشیمیایی یا مولکولی است.
  • اختلال تک ژنی: اختلالی است که توسط آلل‌هایی در یک جایگاه ژنی منفرد تعیین می‌شود. نوعی آلل که بر اثر جهش در گذشته بوجود آمده و بطور معمول نادرست ، جایگزین یک آلل نوع وحشی روی یک یا هر دو کروموزوم می‌شود.
  • هوموزیگوت: وقتی فردی یک جفت آلل یکسان داشته باشد، گفته می‌شود که او هموزیگوس (هموزیگوت) است.
  • هتروزیگوت:وقتی فردی یک جفت آلل متفاوت داشته باشد، گفته می‌شود که هتروزیگوس (هتروزیگوت) است.
  • هتروزیگوت مرکب: اصطلاح هتروزیگوت مرکب ، برای توصیف ژنوتیپی بکار می‌رود که در آن دو آلل جهش یافته مختلف از یک ژن وجود داشته باشند، نه یک آلل طبیعی و یک آلل جهش یافته.
  • جهش (Mutation):اصطلاح جهش به دو معنی در ژنتیک پزشکی استفاده می‌شود؛ گاهی برای نشان دادن یک تغییر ژنتیکی جدید که قبلا شناخته نشده است و گاهی صرفا برای نشان دادن یک آلل مسبب بیماری.
  • ژنوم (Genome):یک مجموعه کامل (n) کرموزومی که به عنوان یک واحد از یک والد به ارث می‌رسد.
  • Holandric gene:ژنی که روی کروموزوم y قرار دارد. بنابراین این ژن از پدر به پسر به ارث می‌رسد.
  • همی زیگوس (Hemizygous):وضعیت و حالتی است که فقط یکی از آلل‌های یک جفت ژن وجود داشته باشد. مثل ژنهای وابسته به جنس یا در اثر کمبود.
  • هتروکروماتین:رنگ پذیری بعضی از قسمتهای کروموزوم شدید بوده و هترکروماتین نامیده می‌شود. DNA تکرار شده در یوکاریوت که به ندرت ، نسخه برداری می‌گردد.
  • کروموزوم x:کروموزومی که در تعیین جنسیت دخالت دارد. در اکثر حیوانات ، ماده‌ها دارای دو و نرها دارای یک کروموزوم x هستند.
  • کروموزوم y:لنگه کرموزوم x در اکثر گونه‌های گیاهی و جانوری ، در مگس سرکه کروموزوم y از هتروکروماتین تشکیل شده ژنهای خیلی کمی را حمل می‌کند و در تعیین جنسیت دخالت ندارد. در ازای آن کرموزوم y ژنهایی را حمل می‌کند و در تعیین جنسیت نرها دخالت دارد.
  • یونی والانت (univalent):کروموزوم جفت نشده در میوز.
  • Ascertainment:روش انتخاب افراد ، جهت بررسی در یک مطالعه ژنتیکی.
  • آتوزوم (Autosome):کروموزوم های غیر جنسی.
  • فرد حامل (Carricr):فردی که حامل ژن مغلوب است و اثر ژن در آن ظاهر نمی‌شود.
  • سانتی مورگان (Centimorgan):در پیوستگی ژنها ، واحدی است که نشان دهنده یک درصد نوترکیبی است و به آن واحد نقشه‌ای (Map unit) ، نیز می‌گویند.
  • سانترومر:بخشی از کروموزوم که به رشته‌های دوک در هنگام تقسیم سلولی ، متصل است.
  • سیسترون (Cistron):یک واحد فعال مولکول DNA است. یک سیسترون DNA مشخص کننده یک زنجیره پلی پپتیدی در سنتز protein است.
  • کراسینگ اور (Crassing-over):در نتیجه تقاطع یا تبادل قسمتی از کروموزوم ها مبادله ژنهای پیوسته صورت می‌گیرد که این امر سبب تولید ترکیباتی می‌شود که متفاوت با والدینشان خواهند بود. بنابراین عبارت تقاطع کروموزومی (Crassing-over) شامل ترکیبات ژنی جدید می‌شود.
  • دی هیبرید (Dihybrid):فردی که با داشتن دو جفت آلل به صورت هتروزیگوت باشد. نوزاد تولید شده از آمیزش دو والد هموزیگوس که نسبت به دو جفت باهم تفاوت داشته باشند.
  • دیپلوئید (Diploid):موجود یا سلولی که دارای دو مجموعه کروموزومی (2n) باشد.
  • همولوگ (Homologs):یک زوج کرموزوم که یکی از مادر و دیگری از پدر به ارث می‌رسد و در طی میوز اول باهم جفت می‌شوند و تبادل متقاطع پیدا می‌کنند و در طی میوز 2 از هم جدا می‌شوند.
  • توجه کن که هر ژن دارای چند صفت هست که هر صفت هم چندتا حالت داره که به این حالتها میگن آلل. آلل مثل رنگ چشم آبی ولی صفت رنگ چشم است ژن هم چند صفت روش قرار گرفته مثل قد - رنگ جشم و.... ( هر ژن چند صفت دارد ) ****** لطفا سوالات مشاوره ای رو اینجا بپرسید .
  • با توجه به صفحه ی 119 فصل 6 زیست 2(سال سوم ) گامتها ترکیب میشوند زیگوت را به وجود می آورند ولی زیگوت تقسیم نمیشه به همین دلیل سلول زیگوت 2 nکروموزومیه یک کروموزوم از تخمک و یکی از اسپرم.. لطفا سوال مشاوره ای بپرسید چون وقت پاسخگویی به سوالات درسی رو ندارم. امیدوارم کمکتون کرده باشه مطلب زیرم بخون خالی از لطف نیست.......کات شکلهای زيست ۲ ( شماره۷)
  • شكل 6-7 : الف ) فرايند ميوز باعث تبدیل مرحله ديپلوئيدي به هاپلوئيدي مي شود و فرايند لقاح باعث تبديل مرحله هايپلوئيدي به ديپلوئيدي مي شود ب) سلولهاي حاصل از ميوز را گامت مي گويند نه هاگ ج) بخش هاي تشكيل دهنده مرحله ديپلوئيدي عبارتند از : 1- زيگوت يا سلول تخم 2- افراد پر سلول ديپلوئيد .

    د) تنها نماينده مرحله ها پلوئيدي گامتها هستند . ه) در اين چرخه بهتر است به جاي يك فرد پر سلولي ديپلوئيد دو فرد پر سلولي يكي نر و يكي ماده در نظر گرفته شود مثل مرد و زن كه مرد با تقسيم ميوز اسپرم و زن با تقسيم ميوز تخمك توليدي مي كند ( تخمك و اسپرم همان گامتهاي نر و ماده مي باشند ) ز) بيشتر چرخه زندگي در مرحله ديپلوئيدي است .

    شكل7-7 : الف ) فرايند ميوز باعث تبديل مرحله ديپلوئيدي به هاپلوییدی می شود ب ) بخش هاي سازنده مرحله دیپلوییدی عبارتند از 1- زيگوت 2- اسپورفيت ( فرد بالغ پر سلولي ) د) بخش هاي سازنده مرحله ها پلوئيدي عبارتند از 1- هاگ ها 2- گامتوفيتها ( افراد بالغ پرسلولي ها پلوئيد ) 3- گامتها

    شكل 2-8: الف ) نام علمي گياه نخود فرنگي Pisum sativum است . ب) فرمول كروموزومي نخود فرنگي : 14 = ۲n مي باشد .

    ج) گياه نخود فرنگي يك ساله مي باشد و در مناطقي مثل خوزستان مي توان هم در پايیز و هم در بهار آن را كاشت و دوبار محصول برداشت كرد .نسبت به سرما حساس است .

    شكل 5-8 : الف ) گندم تك دانه : گندمي است كه در داخل هر سنبله فرعي (گل هاي گندم كه در خوشه هاي متراكم ديده مي شوند، سنبله ناميده مي شوند ) فقط يك دانه وجود دارد . ب) گندم دو دانه : گندمي است كه در داخل هر سنبله فرعي دو دانه وجود دارد . ج) گندم معمولي : گندمي كه در هر سنبله فرعي بين 4- 1دانه وجود دارد .

    شكل 11-8 : ترتيب سن در شجره نامه ها از چپ به راست و از كوچك به بزرگ مي باشد يعني در اين خانواده اولين بچه يك پسر مي باشد كه از بقيه بزرگتر است .

    شكل 13-8 : الف ) حرف I كه بعنوان پايه ژن هاي A و B در نظز گرفته شده است از ابتداي كلمه Isoagglutinnogen كه نام ديگر antigenاست گرفته شده است .

    پيام هاي ديگران (2)لینک چهارشنبه ٢٩ فروردین ۱۳۸٦ - کامران دوستکام
    نکات شکلهای زيست ۲ ( شماره ۶)

    شكل 2-7 : در اين شكل در مسير اسپرم سازي فرمول كروموزومي سلول ها را مي توان به صورت زير نوشت .

    1. سلول زاينده اسپرم در مرحله G1 : 46 =2n و كروموزومها تك كروماتيدي
    2. سلول زاينده اسپرم در مرحله G2 : 46 = 2n و كروموزومهاي دوكروماتيدي (مضاعف )
    3. 3-اسپرم نابالغ : 23= n و كروموزوم هاي دوكروماتيدي

      4-اسپرم تمايز نيافته : 23 = n و كروموزومهاي تك كروماتيدي

      5- اسپرم : 23 =n و كروموزومها تك كروماتيدي

      - مسير تخمك سازي : 1- سلول زاينده تخمك در مرحله G1 : 46 =2n و كروموزوم ها تك كروماتيدي

      2- سلول زاينده تخمك در مرحله G2 : 46 = 2n و كروموزومها دوكروماتيدي3

      - تخمك نابالغ و نخستين گويچه قطبي : 23 = n و كروموزومها دوكروماتيدي5

      - تخمك بالغ : 23 = n و كروموزومها تك كروماتيدي .

      شكل 3-7 : الف ) كاريوتيپ مربوط به دختر يا زن مبتلا به نشانگان داون را نشان مي دهد بايد توجه داشت كه كروموزوم هاي جنسي زن ( xx) به صورت جدا در منتهي اليه سمت چپ رديف چهارم از بالا نشان داده شده اند پس بنابراين اگر جفت ‌xx را جفت 23 در نظر بگيريم آنگاه با شماره دادن به جفت كروموزومهاي مضاعف همولوگ از بالا به پايين و از چپ به راست مي بينيم كه شماره 21 بجاي يك جفت داراي سه كروموزوم هومولوگ مي باشد (سندروم داون )

      ب) كودك مبتلا به داون كه در پايين نشان داده شده است به ظاهر يك پسر مي ماند ، شايد هم يك دختري با موي پسرانه !! شايد هم عكس مربوط به برادر دختري است كه كاريو تيپش در بالا نشان داده شده است !!! (( كشف مهم )).

      شكل 5-7 :الف ) فرايندي كه باعث تبديل مرحله ديپلوئيدي به هاپلو ئيدي مي شود تقسيم ميوز است و فرايندي كه باعث تبديل مرحله ها پلوئيدي به ديپلوئيدي مي شود ، همجوشي است . ب) سلول هاي هاپلوئيد حاصل از ميوز را مي توان هاگ يا اسپور در نظر گرفت كه با تقسيم ميتوز مي توانند افراد پر سلولی هاپلوئيد را ایجاد کنند .

      ج) بخش هاي تشكيل دهنده مرحله ها پلوئيدي عبارتند از : 1- هاگ ها 2- افراد پر سلولي 3- گامتها

      د) تنها نماينده يا بخش چرخه زندگي ديپلوئيدي ، زيگوت يا سلول تخم است .

      ه ) مقايسه هاگ (اسپور ) با گامت : الف ) شباهت :هر دو سلول هاي پلوئيد مي باشند ب) تفاوت : هاگ قدرت رويش ( تكثير ) يا تقسيم ميتوز دارد ولي قدرت لقاح ندارد در حاليكه گامت قدرت لقاح دارد ولي قدرت تقسيم ندارد . و) بيشتر چرخه زندگي در مرحله هاپلوئيدي است .

      انشالله که کمکتون کنه
      نکات شکلهای زيست ۲ ( شماره ۵)

      شكل 10-5:الف) به ازاء هر نقطه شروع يا محل آغاز همانند سازي در DNA حلقوي باكتري ها دو دوراهي همانند سازي در دو جهت تشكيل مي شود ب) به ازاء هر نقطه شروع يا محل آغاز همانند سازي در درون DNA خطي دو دو راهی همانند سازیو به ازاء هر نقطه شروع در يكي از دو انتهاي DNA خطی فقط يك دو راهي همانند سازي تشكيل مي شود.

      د)در شكل كتاب نقطه شروع همانند سازي ظاهرا انتهاي پايين DNA بود و همانند سازي از پايين به بالا و تا نزديك به وسط DNAمادر پيش رفته است و يك دو راهي همانند سازي بيشتر ديده نمي شود (يك راه همانند سازي سمت چپ و يك راه همانند سازي سمت راست كه مي شود دو راهي همانند سازي!!!

      شكل1-6:در اين شكل نشان داده مي شود كه DNA حلقوي اين باكتري درون سيتوپلاسم آزاد نيست بلكه به چين خوردگي هاي غشاء پلاسمايي اتصال دارد كه اين اتصال نقش مهمي در توزيع يكسان ماده ژنتيك بين دو سلول دختر در زمان تقسيم باكتري ايفا مي كند.

      شكل4-6:الف)در اين شكل از چپ به راست قدرت بزرگنمايي افزايش مي يابد. به ترتيب از چپ به راست مي توان اين شكل ها را بدين گونه نامگذاري كرد.

      1-كروموزم مضاعف متراكم 2-كروماتيد يا كروماتين متراكم 3-كروماتين گسترش يافته 4-رشته نوكلئوزومي 5-مارپيچ دو رشته DNA

      ب)در اين شكل همواره بازهاي پورين(آدنين و گوانين)يك رشته در مقابل بازهاي پيريميدين(سيتوزين و تيمين)رشته مقابل قرار گرفته اند. و همواره بين آدنين و تيمين دو پيوند هيدروژوني و بین گوانین و سيتوزين سه پيوند هيدروژني تشكيل مي شود .بدين ترتيب باز آلي قرمز رنگ تيمين و سبز رنگ آدنين و آبي رنگ سيتوزين و زرد رنگ گوانين است .

      شكل 5-6:در اين شكل كروموزمهاي اسپرم و تخمك به صورت تك كروماتيدي نشان داده شده اند و ميبينيم كه كروموزومها در حالت تك كروماتيدي هم داراي سانترومر مي باشد ( اغلب دانش آموزان سانترومر را فقط مربوط به كروموزوم مضاعف يا دوكرماتيدي مي دانند .


    تشکر شده تشکر شده:
    3 کاربر از alisoleimany به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند:saeed1k94 - mounes - tahereh -